Multiscan 20 jaar!
Er is er een jarig… Op 02-02-2022 bestaat Multiscan precies 20 jaar!
Er is er een jarig… Op 02-02-2022 bestaat Multiscan precies 20 jaar!
Vorig jaar, op 26 januari 2021 heeft de Tweede Kamer de initiatiefwet open overheid aangenomen. De Wet open overheid (Woo) treedt ongeveer 1 mei 2022 in werking. De Woo wet is bedoeld om overheidsinstanties en semi-overheden transparanter en toegankelijk te maken voor iedereen. Wat gaat er veranderen?
Adaja Korf versterkt sinds september Multiscan met haar nieuwe functie als commercieel medewerker op de sales afdeling van Multiscan.
Door de groei van de organisatie is Multiscan, ter uitbreiding van de sales afdeling op zoek gegaan naar een zelfstandige, daadkrachtige en enthousiaste commercieel medewerker.
Multiscan heeft onlangs de opslagcapaciteit verdubbeld en is daarmee klaar voor de toekomst.
Multiscan is al ruim 20 jaar de partner voor het digitaliseren en beheren van archieven. Om efficiënter onze klanten van dienst te kunnen zijn is er in 2020 besloten om de opslagcapaciteit van de locatie uit te breiden. Door uitbreiding is de opslagcapaciteit verdubbelt en in november 2021 in gebruik genomen. De uitbreiding bestaat uit archiefopslag en een geconditioneerde archiefruimte, conform wet- en regelgeving. Door de uitbreiding is het archief toekomstbestendig voor opslag en scanning on demand.
De opdracht omvatte het digitaliseren van circa 3950 perceeldossiers met in totaal 10684 vergunningen verdeeld over 531 archiefdozen. De werkzaamheden die door Multiscan zijn uitgevoerd betreft het tijdelijk opslaan, digitaliseren van documenten en tekeningen, indexeren van de tab omschrijving, het koppelen van de bestanden aan de aangeleverde metadata en het importeren van de perceeldossiers in Deco Join.
Het project is door Multiscan in 5 maanden gerealiseerd.
Lees meer “Digitaliseren perceeldossiers gemeente Westerwolde”
Het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis beschikt over een unieke collectie van zo’n zes miljoen kartonnen persoonskaarten, samen het Nationaal Register Overledenen. Deze worden in de loop van het jaar allemaal gedigitaliseerd.
Een persoonskaart is de beste genealogische bron voor onderzoek naar recente persoonsgegevens. Het document biedt inzicht in iemands levensloop en zelfs kans op familiehereniging. Het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis digitaliseert de papieren collectie Persoonskaarten (1939 – 1994) in samenwerking met Multiscan. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken maakt digitalisering mede mogelijk. De komende maanden nemen we je mee in het proces van voorbereidende werkzaamheden, het scannen en later dit jaar indexeren van zo’n zes miljoen persoonskaarten.
Talloze geïnteresseerden, van particuliere stamboomonderzoekers tot notarissen en wetenschappers, vragen uittreksels van persoonskaarten aan. De ervaringen en toepassingen in onderzoek zijn uiteenlopend en hangen samen met evenzovele verschillende onderzoeksvragen. De waarde van een persoonskaart (PK) blijkt vooral te zitten in de versnelling en betrouwbaarheid van je onderzoek door het verkrijgen van recente aanknopingspunten en verbinding van generaties.
Uit onderzoek blijkt dat medische dossiers vaak niet aansluiten op de informatiebehoefte. Digitale toepassingen kunnen dit gemakkelijker maken.
Het is veel in het nieuws, cyberaanvallen en datalekken. Ze vormen de grootste risico’s voor het bedrijfsleven. Naar verluidt kampte bijna driekwart van de grote Nederlandse bedrijven in 2019 met minstens één cyberaanval. Een kwart constateerde meerdere incidenten. Uit onderzoek van Censuswide in opdracht van Proofpoint (2019) blijkt dat menselijke fouten en gebrek aan veiligheidsbewustzijn gelden als de grootste beveiligingsrisico’s.
We kennen meerdere wetten op het gebied van digitalisering. In ons vorige blog gingen we al dieper in op de WDO, de Wet digitale overheid die midden dit jaar van kracht zal gaan. De overheid heeft met deze wet als doel het waarborgen van een veilige manier van gebruik van digitale dienstverlening door de burger.
Het klinkt natuurlijk goed, al uw fysieke archief de deur uit waarin deze plaats maakt voor een digitaal archief. Echter zitten er wel regels verbonden aan het digitaliseren van uw documenten. Wij zullen u daarom meer vertellen over de regels met betrekking op het gebied van digitaliseren.
Lees meer “Wetten en regels van digitaliseren”De Wet digitale overheid heeft als doel het zorgen voor het veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid. Hiermee wordt bedoeld dat burgers digitale identificatiemiddelen krijgen met een hogere mate van betrouwbaarheid dan het huidige DigiD waardoor er meer zekerheid over iemands identiteit kan worden gegeven.
Lees meer “Voortgang WDO – Wet Digitale Overheid”